10. 11. 2025 Vývoj deskové hry
Tvoříme vlastní originální deskovou hru. Oba týmy pojaly projekt kreativně a zároveň s důrazem na logiku a matematiku. Motivem se stalo hledání pokladu a černá díra, do které nakonec „mizí“ všichni hráči. Pozor! Cesta ke konečnému cíli může být narušována sabotéry, kteří ztěžují ostatním hráčům postup.
Postupujeme systematicky: Pro koho je hra určena? Co chceme hrou rozvíjet? Jak hra začíná? Jak se hráči střídají? Jak se směřuje k vítězství? Jaké akce ovlivňují hru (strategie i náhody)? Jaké pomůcky jsou potřeba?
"Konečně jsme si dnes pořádně stmelili kolektiv - diskuzí nad hrou i hraním."
"Největší výzvou bude zpracovat design, ale pravidla máme skoro celá."
"Nejlepší je pro mě, že jsem se nenudil doma a mohl s ostatními plánovat deskovku."
"Ze zmateného chaosu jsme normalizovali pravidla hry a jsem rád, že mně byl přiřazen úkol, který zvládnu - tvořil matematické příklady."

3. 11.2025 Herní strategie v akci!
Vyzkoušeli jsme různé logické a strategické hry: kámen‑nůžky‑papír, piškvorky, Nim a Wythoffovu hru. Nejprve se hráli jednotlivé hry, poté společně diskutovali výherní strategie a učili se, jak předvídat tahy soupeře a rozpoznat vzory vedoucí k výhře.
Hra nebyla jen zábavou – prakticky jsme vyzkoušeli matematické koncepty, jako jsou kombinatorické strategie, Nim součet či P‑pozice, a zároveň rozvíjeli logické myšlení, schopnost spolupráce a argumentace.
Výsledek? Hodně smíchu, soutěživosti a nové poznatky o tom, jak matematika dokáže vylepšit každou hru!

20.10.2025 Einsteinova hádanka a jiné logické úlohy
Přestože se často traduje, že ji vymyslel Albert Einstein, neexistuje potvrzení, že by tomu tak bylo. Zkuste si sami tuto hádanku Kolik je Cecilce let?
Ŕešení vyvolalo mnoho dojmů:
„Chápu, co děláš, ale nechápu proč! AHA! Už to chápu. Kontext je důležitý.“
„Všechny statementy sedí!“
„V tom případě může být více možností!“
„Tak to prostě matematici dělají: složité zjednoduší, jednoduché zesložití!“
TIPY: Přehledný zápis a vizualizace pomáhají najít řešení.
Někdo nejraději řeší sám, jiný ve dvojici a někteří ve větších skupinkách.

13. 10. 2025 Matematika v přírodě - od abstraktních symbolů po reálné aplikace
V Botanické zahradě PřF jsme zkoumali rostliny a hledali v nich Fibonacciho posloupnost a další matematické struktury. Pozorovali jsme spirály šišek, uspořádání listů a květů a diskutovali o tom, jak matematické zákonitosti propojují přírodu a abstraktní teorii.
Přednáška na Ústavu matematiky a statistiky na téma Riemannův integrál v prostoru libovolné dimenze: seznámili jsme se s konceptem, který na střední škole běžně nepoužíváme, s jeho definicí a s možnostmi využití pro výpočet objemů, středních hodnot a vektorových polí.
Workshop „Zajímavosti matematiky“: praktické experimenty a hravé aktivity nám přiblížily kouzlo s čísly i princip tvaru mýdlové bubliny.
Co si vybavíš, když se řekne matematika?
„Čísla, výrokovou logiku, zkoumání pravdy... vyjádření opravdového světa.“

6. 10. 2025 Źeny v matematice?
Řešili jsme matematické úlohy inspirované právě ženami. Zajímavé:
Historicky přehlížené přínosy: Mnoho talentovaných matematiček (např. Emmy Noether, Sofia Kovalevskaja, Ada Lovelace) přispělo k rozvoji oboru, ale jejich práce byla často dlouho podceňována nebo připisována mužským kolegům.
Inspirativní příklady současnosti: Dnešní vědkyně, jako Maryam Mirzakhani (nositelka Fieldsovy medaile) nebo Ingrid Daubechies (teorie waveletů), dokazují, že ženy v matematice posouvají hranice poznání.
Role vzdělávací podpory: Dívky dosahují v matematice podobných výsledků jako chlapci, ale často si méně věří — klíčová je proto motivace, vzory a podpora sebevědomí.
STEAM přístup: Spojení matematiky s uměním, technologií a experimentem pomáhá ukázat její kreativní stránku a oslovit širší skupinu studentek.
Komunita a networking: Programy pro mladé vědkyně, mentorky a soutěže (např. European Women in Mathematics, Hypatia Network) vytvářejí prostor pro sdílení zkušeností a inspiraci.
„Došlo mně, že opravdu o ženách v matematice nevím opravdu nic, tak aspoň něco málo.“
„Kdysi jsem zaslechla ty dlaždice (taselace), ale nic moc o tom nevím.“
„Bavilo mě kooperovat.“
„Odnáším si... lodičku.“
